keskiviikko 30. tammikuuta 2013

Day 3: Last day in Amsterdam

23.1.13

Heräiltiin rauhassa aamulla ja aloin laittaa kamoja kasaan. Huone piti luovuttaa klo 11 ja samaan kellonaikaan Ramonilla oli sovittuna soittoaika sen harjottelupaikkaan. Sillä aikaa kun Ramon kävi businesskeskusteluaan, ostin ”aamupalaa.” Söin myslipatukkaa ja jääteetä.  Täällä jäätee on aina kuplivaa mikä on mun mielestä vähän hassua. Noh, jonkun aikaa siinä istuin ja oottelin. Istuin pöydässä jonka päässä oli semmonen teline mistä sai ottaa alennuslipukkeita turistikohteisiin, esim. sellaselle kaupunkikierrokselle joka alkaa bussissa ja sitte kesken matkan se bussi meneekin veteen ja muuttuu veneeksi haha.

Ramon sai asiansa hoidettua ja lähettiin jälleen ratikalla kohti rautatieasemaa. Asemalla tungettiin mun jättirinkka, tietokonelaukku ja Ramonin laukku maailman pienimpään säilytyskaappiin. Kovalla työllä saatiin kaikki mahtumaan ja ei muuta kun ratikalla takasin kohti keskustaa.  Löydettiin pieni itävaltalainen lounaskahvila minne mentiin syömään. Oltiin ainoat asiakkaat joten ruuissa ei mennyt kauaa.

Syötiin nopskaa ja jatkettiin matkaa ratikalla kohti Madame Tussaudin vahanukkemuseota. Hinta oli tosi korkea, 22e/hlö mutta onneks meillä oli alennuslappuset jotka löysin aamulla hotellilta. Silti, 19e/hlö oli mun mielestä aika paljon..  No kivaa oli kuitenkin, kuvat kertoo enemmän:)

Kahvilla

Soittelemassa "pokmaarlin" kanssa ;)

Tussaudin ja Heineken Experiencen kannalta oli tosi hyvä olla Amsterdamissa turistikauden ulkopuolella. Kummassakaan paikassa ei tarvinnut jonottaa ja esim. Madame Tussaudissa ois tosi ärsyttävää olla jos olis ruuhkaa. Muutenkin tykkäsin olla Amsterdamissa, ulkona syöminen varsinkin oli tosi edullista. Meillä ei kertaakaan mennyt lasku yli 30€ kahdelta ihmiseltä juomineen, vaikka syötiin tosi hyvissä ravintoloissa. Tekemistä ois riittänyt vielä vaikka kuinka monelle päivälle mutta tällä kertaa ei viivytty pitempään.

Van Velzen, hollantilainen ministara, hehheh
Madame Tussaudin jälkeen käytiin vielä muutamassa vaatekaupassa ja Ramon ostikin jotain. Sitten takasin juna-asemalle ja siinä ulkona Ramon tajus että seuraava nopea juna kohti Goesia (missä Ramon asuu) lähtee 7min päästä. Juostiin hakemaan kamoja säilytyksestä ja ostamaan mulle lippua. Onneksi juna oli vähän myöhässä niin ehittiin just ja just. Täällä muuten opiskelijat saa matkustaa koko Hollannisssa julkisilla (junat mukaan lukien) ilmaiseksi ja koska matkustin opiskelijan kanssa, liput makso mulle vaan 40% oikeesta hinnasta. En oo ihan varma miten toi toimii, jotain Ramon selitti että ne saa valita matkustaako ne ilmaseks viikolla vai viikonloppusin vai miten nyt olikaan, mutta ilmaiseksi kuitenkin.

Junamatka kesti n.2,5h sisältäen yhden vaihdon. Normaalisti Amsterdamista menee juna suoraan Goesiin mutta nyt ”huonojen sääolosuhteiden” takia piti vaihtaa junaa. Oltiin perillä muistaakseni joskus kuuden aikoihin ja Ramonin isä oli meitä autolla vastassa juna-asemalla. Asemalta ajettiin Ramonin kotiin (ehkä 10min matka) missä Ramonin äiti odotti valmiin ruuan kanssa. Syötiin hyvin, kateltiin telkkaria ja juteltiin. Keskusteluthan on välillä vähän hankalia koska Ramonin äiti ei puhu kunnolla englantia ja mähän en tietenkään osaa hollantia. Mutta hollannissa on aika paljon samaa kun ruotsisssa niin ymmärrän jotain. Tai oikeestaan hollannin kieli on vähän niinku joku puhuis sekasin ruotsia ja englantia, ääntäen tanskalaisittain hahhah. Ja tajusin yllättävän nopeesti miten tää kieli toimii, nyt (vähän yli viikon jälkeen) osaan muodostaa jo kokonaisia lauseita!

Illalla vielä skypettelin perheen kanssa ja aika pian mentiinkin jo nukkumaan. Mä olin oikeestaan koko ekan viikon aika väsynyt ja välillä ruokakaan ei oikeen meinannut maistua. Varmaan kun kaikki on uutta  ja stressaavaa niin meneehän sitä vähän sekasin. Ja onneksi se oli ohimenevää.

Surkee Justin Bieber
Ja tänään söin:
Aamupalaksi myslipatukka ja kupliva Ice Tea.
Lounaaksi leipää jonka päällä oli munakokkelia, pekonia ja kirsikkatomaatteja. Tuorepuristettua appelsiinimehua.
Junassa karkkia. Valkosia liitulakuja jos tarkkoja ollaan.
Päivälliseksi vähän risoton tapasta mättöö, en nyt muista sen nimeä. Mutta siinä oli jotain riisin tapasta (nasi?) juttua, kanaa, kasviksia. Tositosi hyvää. Jälkkäriksi mansikkarahkaa. Join vettä.
Iltasella mehua ja semmonen ”omenatasku”, vähän niinkun munkki jonka sisällä oli omenaihilloa.

Ja tosiaan oon myös omaksunut paikallisen ruokailurytmin, eli päivällinen syödään aina tosi myöhään ja sen jälkeen ei syödä enää mitään muuta kun ehkä joku leivonnainen tms.. Ja kaikkien leivonnaisten päälle nää laittaa aina voita. Siis kaikkien kuivakakkujen, pullien, torttujen… Tota tapaa en oo vielä oppinu enkä kyllä aiokaan haha. Toinen juttu mikä on erilaista kun kotona niin ”juomakulttuuri”, ja en nyt tarkota alkoholia pelkästään. Vaan täällä joka ilta kun istutaan telkkarinääressä niin juodaan yhdessä jotain limua tai mehua tai joskus olutta. Aina vuorotellen yks käy keittiössä täyttämässä kaikkien lasit. Iltaisin juodaan siis paljon eikä syödä mitään ja tää johti siihen että aluksi aina iltasin mulle tuli kauhee nälkä ja sitte sain juosta koko yön vessassa kun olin juonu litratolkulla jotain mehua. Mutta kaikkeen tottuu;)